Zoeken
  • Limburg Cultuurt

Virtagram Expo 2.0 - Een overzicht

Het is zo ver! De musea en galeries openen eindelijk terug hun deuren! Maar eer we live bezoeken brengen, bieden we je nog een overzicht op onze meest recente Virtagram Expo!

■ Frank Coenegrachts ■

www.frank-coenegrachts.com

Frank Coenegrachts 1969 woont en werkt in Gors-Opleeuw. Door zijn passie voor representatieve kunst, meerbepaald figuratieve schilderkunst toont hij zijn unieke kijk op de menselijke gedragingen. Frank zijn interesse in het menselijke laat dan ook een sterke indruk na in zijn schilderijen, zoekende naar zowel een visuele alsook een psychologische kracht in zijn werk. Hij probeert daarmee een gevoel van rust en intimiteit op te wekken, waardoor er een subtiel geladen realiteit ontstaat. Zijn schilderstijl kan omschreven worden als realisme met een infusie van abstractie. Hij werkt voornamelijk met olieverf op doek in de allaprima technique (nat in nat) met snel penseelwerk, waardoor zijn werk een meer impulsieve toets vertoont


■ Jozef Constant ■

https://jozefconstant.be/ Jozef Constant is een kunstenaar uit Genk en studeerde Grafische Vormgeving aan SHIVKV Genk. -Verbeelde Landschappen- De ruimte van het atelier wordt verlaten, niet letterlijk of fysiek, om landschappen te schilderen die ontstaan in de fantasiewereld van Jozef Constant. Soms is er een minieme documentaire aanzet van een foto nodig om het verbeelde landschap te creëren dat in het hoofd van de kunstenaar ontstond en op een vrije manier in verf wordt omgezet. Jozef Constant is geen landschapsschilder in de klassieke betekenis van het woord. -Verbeeld museum- Als vervolg op de reeksen ” Verbeelde landschappen”(2020) en “Mijn ruimte” (2018-2019) maak ik nu naast uitstapjes in mijn eigen fantasiewereld ook subtiele verplaatsingen naar de kunst van door mij bewonderde kunstenaars. Ik schilder zalen, kamers in een tentoonstellingsruimte en insinueer er de aanwezigheid van verzonnen kunstwerken met verborgen verwijzingen naar andere kunstenaars.

■ Bart Deglin ■


https://www.bartdeglin.be


Over Bart Deglin

"... misschien is Bart Deglin helemaal niet geïnteresseerd in mensen 'op zich'. Hoe langer ik kijk naar zijn werk, des te meer ik het gevoel krijg dat hij de mensen 'misbruikt' als klerenhangers, om het oneerbiedig te zeggen. De mensen van Bart lijken er even niet toe te doen.

Het gaat hem om de positie, en vandaar over hoe hun kleren zich gedragen in die specifieke houding.


Het is een serie die lijkt te gaan over onvermogen, over eenzaamheid - en veel minder over verbazing.

Eerder vervreemding. Tegelijk is het geen harde serie. Niets of niemand wordt veroordeeld. Ik vind dat er zelfs liefde voor zijn onderwerpen uit spreekt. Het is de tedere meester, die wordt geïntrigeerd door zijn modellen, gedachten en ideeën. Waarschijnlijk denkt Bart er helemaal anders over. Of niet

Maakt niet uit. Het resultaat is prachtig werk. Gemaakt uit diepe nieuwsgierigheid en verbazing in die intrigerende soort : de mens."

Han van Wel - Speechmansblog

https://speechmansblog.com/…/kunstpraat-2021-06-2013-bart-…/


■ Yentl Gijbels ■


https://www.instagram.com/yentlgijbels


Deze reeks foto's van de hand van Yentl Gijbels zijn het ademend bewijs van minimale verstilling. Op de rand van een natuurgebied bevindt zich een leegstaand hotel uit de jaren '30 waar grote ramen elke dag hun favoriete lichtstralen te gast hebben. Een achterdeur die loszit, vormt de aanleiding om de plek te betreden waar vertrouwdheden in één lichte windvlaag zomaar uit het hoofd wegvliegen. De beelden raken aan de naturalistische symboliek uit Mary Olivers poëzie. Zo vertelt de witte reiger dat hoop en connectie zegevieren en deuren steeds op een kier voor jou openstaan. The earth is exactly what it wanted.


■ Alexia Struye ■


https://alexiastruye.be/


PROFIEL/

In 2001 behaalde ik een Master in plastische kunsten (ERG - Ecole de recherche Graphique, Brussel), alsnog ben ik pas sinds 2018 als kunstenaar actief. Een combinatie van onderzoek, experiment en goed geluk zijn katalysatoren bij de ontwikkeling en creatie van mijn werk. Ik betast de grenzen van de fotografie en zoek toenadering tot de schilderkunst door middel van digitale bewerking van eigen beeldmateriaal.

Het finale beeld lijkt familiair, doch niet volledig herkenbaar, waardoor het uitnodigt om even te blijven staan, te vertragen en te aanschouwen. Door visueel te vereenvoudigen en te focussen op vorm, kleur en textuur lijken de beelden geschilderd.

Hoewel ik de neiging heb om met een kleurrijk palet te werken, zijn mijn recente werken monochroom.

Streven naar rust en verfijnde esthetiek typeert mijn artistieke zoektocht.


THEMA/

Het tegenovergestelde van positief is negatief, dat is de techniek die ik gebruik om mijn kunstwerken te maken. Er is echter niets negatiefs (lees: afbrekend, zeurderig) aan dit monochroom lijnenspel.


Daarbij toont dit mijn hart voor Limburg: de foto’s zijn getrokken in LABIOMISTA!

■ Mariek Vanbuel ■


https://mariekvanbuel.be/


Mariek Vanbuel is een Genkse kunstenares. Ze studeerde plastische kunsten aan de Karel de Grote Hogeschool in Antwerpen en specialiseerde zich later verder in de opleiding beeldhouwkunst aan de Stedelijke Academie voor Plastische kunsten in Genk. Mariek exposeerde reeds meermaals op nationaal niveau.


■ Jeroen Broux ■


www.jeroenbroux.be


Creativiteit, maken en ontwerpen vormen de rode draad in het leven van Jeroen. (°1981) In 2003 studeerde hij af als Meester in de Grafische en Reclame Vormgeving in Hasselt.

Na 8 jaar ervaring te hebben opgedaan in reclamebureau’s, startte hij in 2011 als zelfstandig grafisch ontwerper met een eigen studio, Imagica. De studio werkt veelal voor opdrachtgevers in de culturele en toeristische sector. De stijl kan omschreven worden als sterk, strak, duidelijk en gebalanceerd.

Door het jarenlang werken met digitale beelden en ontwerpen op scherm, kwam er terug de drang en interesse om te werken ‘met de handen’, op doek en papier. Dat resulteer in 2019 in een eerste reeks ‘CTRL’.

Jeroen: “Deze eerste reeks schilderijen is een weerspiegeling van mijn zoektocht naar controle, ‘CTRL’.

Door het wegstappen van het computerscherm viel de controle weg. De snelheid en flexibiliteit van het werken op computer werd in de loop der jaren een evidentie voor mij. Nu ik het scherm ruil voor het doek, verplicht ik mezelf anders te denken, anders te redeneren. Maar veel vrijer en bewuster. Het zoeken naar controle over de vorm, de kleuren en de technieken maken dit voor mij een erg persoonlijke reeks.”

De stijl van de schilderijen zijn een verlengde van de grafische taal waarmee Jeroen als vormgever werkt. Duidelijke lijnen en grenzen. Subtiele vormen die in balans zijn en met mekaar communiceren. Een minimalistisch kleurenpalet dat niet overheerst. Spontane verfstreken contrasteren met harde, gecontroleerde lijnen. Ook de zwaartekracht speelt zijn rol. De voorgestelde volumes in de werken zijn stevig geaard, netjes uitgebalanceerd en stabiel, binnen de ruimte van het doek. Op die manier vertalen ze perfect de ‘CTRL’ die Jeroen zocht … en vond.


■ Lisa Deckers ■


Exact twee jaar geleden ging Lisa Deckers in gesprek met Robert Wilson. In haar ogen is hij één van de meest fascinerende hedendaagse en avant-gardistische theatermakers die onze wereld rijk is. In de binnentuin van een hotel in Antwerpen voerden ze een gesprek over een grote productie die twee maand later in première zou gaan in deSingel. Zijn rustige stem en rijke belevingswereld overtrof dit onderwerp al na een vijftal minuten en voor ze het goed en wel kon vatten, nam hij haar mee in een visuele beeldgrammatica die tijd en ruimte in een heel ander hedendaags perspectief plaatsten.


Tijd is ervaring. Dingen herhalen zich nooit twee keer exact hetzelfde. Wilson reflecteert over tijd en natuur zoals ze voorkomen in het NO-theater. Volgens Wilson weet deze theatervorm de natuur het dichtst te benaderen terwijl het net erg artificieel is. Lisa tracht in vijf korte beeldopnamen die ze in haar achtertuin maakte, het menselijke verlangen naar de regie van tijd te vatten. De schoonheid ligt verborgen in het vermogen om dingen zijn beloop te laten gaan. Een kat die een vogel ongrijpbaar laat, wolken die van vorm veranderen, vogels die nooit eenzelfde symfonie zingen en ontdekkingen in de wereld van kevers en vuurwantsen. Trager wordt het natuurlijke sneller want sneller slikt haar wijzers in.

http://theyoungones.desingel.be/author/lisa/






■ Bianca Swinters ■


www.joyathome.be


Bianca legt haar emoties en gedachten in het doek om uiteindelijk een emotioneel beladen kunstwerk te verkrijgen en zelf als kunstenaar leeg maar puur en positief achter te blijven…

Door de alomtegenwoordige rush worden we vaak geleefd en denken we (te) vaak te “moeten”... Rust zoeken is een heel proces, het vinden is moeilijker dan het lijkt. Bianca probeert zichzelf te ONTmoeten, maar ook anderen hierin mee te krijgen, emoties los te maken… los te laten… en positiever in het leven te staan.

Bianca is steeds op zoek is naar “een ziel” in ieder kunstwerk. Haar constante nieuwsgierigheid om zichzelf en het leven te (her)ontdekken, hebben haar werk doen evolueren naar een abstracte, maar emotioneel beladen stijl.
Geboeid en geïnspireerd door kunstenaars als M. Rothko en Gerhard Richter, probeert ze een beeld te vormen van de zoektocht naar een soort innerlijke ontsnapping... een positief rustpunt.


52 keer bekeken
 

©2020 door Limburg Cultuurt. Met trots gemaakt met Wix.com