PROSPECTS: Kim Windmolders

Kim Windmolders leerde zichzelf de kneepjes van fotografie, zonder angst om te falen en met durf om te proberen. Een gesprek met een creatieve perfectionist die je zo meeneemt naar een ander – maar toch heel nabij – universum.


Van een 48k computer tot macrofotografie


“Op het vlak van kunst ben ik autodidact. Ik herinner me mijn eerste digitale tekening: dat was een primitieve bedoening in vijf mottige kleuren op een ZX Spectrum 48k computer. Dat moet in 1983 of 1984 zijn geweest, toen was ik tien of elf jaar. Sinds mijn vijftiende ben ik vooral bezig geweest als muzikant. Pas enkele jaren geleden, toen mijn laatste band ermee stopte, koos ik voor fotografie. Ik deed wel een fotografie-opleiding van een jaar, maar daar lag de nadruk eerder op de technische kant van het vak. Mijn leerschool was vroeger vooral de bibliotheek en nu ook het internet. En vooral héél véél trial and error.”


“Ik heb een cloud-app en allerlei boekjes waarin ik vanalles noteer en teken. Een fotoserie kan per toeval ontstaan omdat ik een relatie ontdek tussen foto’s die op verschillende tijdstippen en/of plaatsen zijn gemaakt. Ik gebruik vooral macrofotografie voor mijn werk omdat de wereld op klein niveau er toch anders uitziet. Van sommige series zou ik graag een boek uitbrengen, maar dat is nog niet concreet. Geïnteresseerde uitgevers mogen me altijd contacteren (lacht).”



Shotjes vergeten schoonheid en subtiele verwarring


“Ik maak vooral fotoseries en elke serie heeft een ander thema, dus mijn bedoeling is ook telkens anders. Met mijn serie Phantom Flowers over bloemen wil ik de toeschouwer een shotje vergeten schoonheid toedienen. Phosphene Photos – een serie die gaat over de visuele gewaarwording die je ervaart als je op je ooglid drukt - wil ik een subtiele, mentale verwarring veroorzaken. Mijn laatste serie over een vakantie van onbekenden is een soort ode aan de fantasie.”


“Aan welke aspecten ik bijzondere aandacht besteed, hangt een beetje af van serie tot serie. Technisch gezien is dat voor Phantom Flowers vooral kleur en compositie, voor Phosphene Photos is dat dan weer detail en scherptediepte. Maar ik ben een perfectionist op dat vlak, dus ik vrees dat ik toch telkens aan élk aspect veel te lang werk.”



Bewakers van de vrijheid


“Kunstenaars zijn voor mij zo'n beetje de bewakers van de vrijheid. Waar artistieke vrijheid wordt beperkt, gaat het fout. Fotografen als Saul Leiter, Ernst Haas en Michael Wolf inspireren mij. Vooral hun abstracte benadering van fotografie vind ik fantastisch. Voor een ander deel spreekt de ongekunsteldheid en de directheid van outsiderkunst me erg aan: de beelden met studs van Shinichi Sawada, de wonderlijke kakkende figuren van Friedrich-Schröder Sonnenstern, de minutieuze treinstations van Willem van Genk… Ook boeken, films en de realiteit van elke dag kunnen een inspiratiebron zijn.”


“Zo wilde ik – omdat we door corona verplicht werden thuis te blijven – een andere manier vinden om op vakantie te gaan. Enkele jaren geleden kocht ik op het internet een oud fotoalbum met vakantiekiekjes. Ik fotografeer elke foto uit dat album opnieuw en vraag me af met welke reden de onbekende maker die foto nam. Als ik de reden uiteindelijk ontdek, probeer ik dat duidelijk te maken via manipulaties van die nieuwe foto om zo een serie van ‘heruitgevonden’ vakantieherinneringen te maken. Daardoor creëer ik voor mezelf – en hopelijk ook voor anderen – herinneringen aan een fantastische substituut-vakantie.”



Muziek en kunst: twee handen op één buik


“Ik ben ook muzikant geweest dus muziek speelt een grote rol in mijn leven. Als ik werk, staat er altijd muziek op. Zonder muziek ben ik een doelloze, lege huls. Voorlopig heb ik nog geen werk dat rechtstreeks geïnspireerd is door muziek, maar dat kan nog komen. Ik heb me voor mijn Spotify-playlist niet kunnen beperken tot tien nummers. Sorry! Zwoele pop, kille elektronica, zware gitaren - het zit er allemaal in!” https://open.spotify.com/playlist/416mpztcUOACAweCON0gUQ - Camille Meeus - Met dank aan Kim Windmolders -

90 keer bekeken0 reacties
 

©2020 door Limburg Cultuurt. Met trots gemaakt met Wix.com