Zoeken
  • Limburg Cultuurt

Op interview met ... Marijke Henkens

Marijke Henkens laat zich vaak inspireren door de mens en de natuur. Het zijn haar grootste inspiratiebronnen.


“Slachtoffers van de maatschappij, de ‘underdogs’, vergankelijkheid en het schone van het

onvolmaakte, misbruik van macht en het gebrek aan respect, vormen de centrale thema’s.

De overvloed van gruwelijke beelden die de massamedia dagelijks op ons afsturen, lijken de

mens haast immuun te maken. Ik wil hierop reageren maar wil het vooral een plaats geven

voor mezelf. Ik heb niet de behoefte om al het leed van de wereld te delen met iedereen.

Soms wil ik erover vertellen als men ernaar vraagt, soms ook niet. Ik wil dat de toeschouwers geraakt worden door mijn werk en er hun eigen verhaal in herkennen.

Het is geen must dat de toeschouwer mijn werk ontleedt en begrijpt. Het is voornamelijk een

uitlaatklep voor mezelf. Al tracht ik er wel telkens een origineel werk van te maken, dat de

mensen aanspreekt en nieuwsgierigheid opwekt.


Jammer genoeg vertrek ik heel vaak van wat mensen elkaar of hun omgeving aandoen:

geweld, oorlog, gebrek aan respect, mishandeling, vluchtelingen... het nieuws brengt

dagelijks thema's om rond te werken. Het is voor mij een verwerkingsproces van al die

dingen die ik rond me zie, en die ik maar niet kan begrijpen. De huidige crisis voelde

bijgevolg ook heel bevreemdend aan. Normaal maak ik werk geïnspireerd door slachtoffers

maar ben ik zelf niet slachtoffer. Nu was dat wel het geval. Iedereen werd geraakt. Het

gedrag van de mens in deze vreemde tijden heeft me tevens verder geïnspireerd.”

Experimenteren

“Na mijn opleiding als regentes Plastische Kunsten kreeg de creatieve microbe me pas goed

te pakken. Ik heb altijd van experimenteren gehouden. In het begin probeerde ik allerlei uit

experimenteerde ik met verf. Later ook met beeldhouwtechnieken (brons en andere

materialen) en door het volgen van tal van workshops gebruikte ik die opgedane kennis in de

verschillende disciplines. Na het volgen van een korte workshop papierscheppen,

experimenteerde ik verder met dit materiaal. Ik schep zelf vellen papier, soms heel dik, soms

superdun. De dikke vellen papier zijn de drager van mijn werk waarop ik later of tijdens het

schepproces verschillende andere technieken toepas. Heel vaak wordt de glacistechniek

gebruikt, maar ook collage, fotografie, druktechnieken, .. komen, afhankelijk van het thema,

aan bod.



Ik werk meestal thema-gebonden: sculpturen, schilderijen, drukken, geschept papier en

fotografisch werk… worden naast en door elkaar gebruikt. De drager voor mijn werken maak

ik meestal zelf. Dezelfde materialen gebruik ik om ruimtelijk werk te maken. Ik werk graag in reeksen: het repetitief karakter van de werken kunnen de indruk geven van een installatie.



Papierscheppen

In Marijke’s werk komen verschillende technieken aan bod. Ze licht er eentje verder toe: het

papierscheppen.

“De pulp die ik maak, kan gemaakt worden van zowel natuurlijke materialen als (gerecycleerd) papier, katoen. Hoe degelijker de basis, hoe beter je papier achteraf. Als ik

papier als basis gebruik, dan is dat zuurvrij papier. Krantenpapier bijvoorbeeld geeft een heel zwak papier dat bovendien verkleurt. De pulp komt in een bak met water en wordt er weer uitgeschept met een schepraam. De pulp die op het schepraam blijft liggen, wordt op een doek 'gekoetst'; en dan begint het droogproces. Soms werk ik verder in de natte pulp. Soms wacht ik tot het vel volledig gedroogd is vooraleer ik ermee verder werk.”

Meer info over Marijke’s werk kan je terugvinden op http://www.marijkehenkens.be/

0 keer bekeken
 

©2020 door Limburg Cultuurt. Met trots gemaakt met Wix.com